Dzisiaj jest:
 

  HOME
|   NAUCZYCIELE |   UCZNIOWIE |   KALENDARZ |   PODRĘCZNIKI |   PEDAGOG |   SOCJOTERAPEUTA |   ABSOLWENCI |   KONTAKT


 
 .: MENU

..:: AKTUALNOŚCI ::..
..:: NADANIE       IMIENIA ::..
..:: PATRON              SZKOŁY ::..
..:: HISTORIA       SZKOŁY::..
..:: HISTORIA       RADZYMINA ::..
***************
DLA RODZICÓW
***************

..:: ZEBRANIA ::..
..:: ŚWIETLICA ::..
..:: REKRUTACJA ::..
..:: ZASADY OCENIANIA ::..
..:: KALENDARZ       IMPREZ ::..
..:: BIBLIOTEKA ::..
..:: SAMORZĽD UCZNIOWSKI ::..
..:: STATUT ::..
..:: PROGRAM PROFILAKTYCZNY ::..
..:: ZAJĘCIA       POZALEKCYJNE ::..
..:: KONTAKT ::..

 


 .: Licznik odwiedzin


Darmowy licznik odwiedzin
licznik odwiedzin



 
 .: NEWS


Załącznik nr 12

Na podstawie § 2 załącznika nr 3
Rozporządzenia Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie
ramowych statutów publicznego przedszkola
oraz publicznych szkół
(Dz. U. nr 61 poz. 624 ze zmianami)
ustala się:

PROGRAM PROFILAKTYKI
GIMNAZJUM NR 1 IM. MJR. STEFANA WALTERA
W RADZYMINIE

    Założenia programu:

    1. Profilaktyka uzależnień
    2. Zapobieganie przemocy i agresji w szkole
    3. Zapobieganie przestępczością wśród nieletnich
    4. Rozwijanie najważniejszych umiejętności interpersonalnych u uczniów
    5. Zapobieganie licznym nieobecnościom i problemom wychowawczym niektórych uczniów
    6. Radzenie sobie ze stresem

    Ad.1 Profilaktyka uzależnień

    Cele:

  • dostarczanie informacji o substancjach szkodliwych dla naszego organizmu i ich działaniu na nasz organizm,
  • dostarczania informacji o powodach dla których ludzie sięgają po środki uzależniające
  • podejmowanie racjonalnych decyzji związanych z alkoholem, nikotyną i innymi substancjami (sztuka odmawiania)
  • tworzenie pomysłów na ograniczenie spożywania alkoholu przez młodzież z naszego terenu
  • krytyczny odbiór reklamy
  • wskazanie możliwości atrakcyjnego spędzania wolnego czasu w naszym środowisku
  • dostarczenie informacji o alkoholu i innych substancjach uzależniających oraz o zagrożeniach towarzyszących ich zażywaniu,
  • wskazanie możliwości unikania tych zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi,
  • pokazanie perspektyw zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistych bez zażywania alkoholu i innych substancji uzależniających,
  • wskazanie społecznych, ekonomicznych, moralnych i zdrowotnych skutków zażywania substancji uzależniających,
  • wskazanie ważnych wartości, bez których trudno jest żyć i drogi do tych wartości
  • wskazanie przeszkód występujących na drodze do miłości, przyjaźni, wolności i radości,
  • utrwalenie hasła: "Alkohol i inne substancje uzależniające to chemiczna pułapka"
  • wskazanie wpływu alkoholu na uczucia i zagrożeń dla życia uczuciowego
  • ukazanie obrazu rodziny dotkniętej problemem alkoholowym
  • wskazanie ról pozwalających przetrwaćˇ w rodzinie alkoholowej
  • zapoznanie uczniów z pojęciami: używanie i nadużywanie, współuzależnienie
  • poznanie wzajemnych związków między używaniem alkoholu, nikotyny i narkotyków przez nieletnich, a wynikami nauczania
  • wskazanie negatywnych i pozornie pozytywnych skutków picia alkoholu.
  • wskazanie zalet, aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu
  • wskazanie metod obrony przed naciskiem otoczenia
  • uświadomienie, że uzależnienie od alkoholu i narkotyków jest śmiertelną chorobą
  • uświadomienie, że osoba uzależniona i współuzależniona potrzebuje pomocy
  • wskazanie sposobów pomocy osobom uzależnionym i współuzależnionym
  • wskazanie wpływu alkoholizmu rodziców na życie dzieci
  • uświadomienie wartości zdrowego życia oraz potrzeby troszczenia się o siebie.
  • wskazanie wpływu substancji uzależniających na organizm człowieka, szczególnie w okresie dojrzewania
  • uświadomienie, że alkohol ma wpływ na przestępczośćˇ wśród nieletnich
  • pobudzanie ambicji i obrony własnego honoru
  • uświadomienie, że używanie substancji uzależniających, wywiera istotny wpływ na życie i problemy całego narodu

    Sposoby realizacji:

  • 2 godzinna prelekcja przeprowadzona przez terapeutę Stowarzyszenia Antynarkotykowego "KARAN" na temat uzależnienia dla wszystkich klas I (I sem. nauki)
  • 1 godzinna lekcja nt. "STOP narkomanii" przy zastosowaniu tablic demonstracyjnych przeprowadzona dla wszystkich klas I (pedagog szkolny)
  • 4- godzinny program profilaktyczny "Noe" dla klas II, (I sem. nauki), przeprowadzony przez Zespół Pedagogów Dezyderia
  • przeprowadzenie szkolenia "Noe" dla rodziców klas II (I sem. nauki)
  • zapoznanie rodziców wszystkich klas z sygnałami ostrzegawczymi jakie mogą wystąpićˇ przy braniu narkotyków na zebraniach klasowych ( 1 raz w roku szkolnym)
  • 1 godzinna lekcja nt. "Czym jest alkohol, nikotyna i narkotyki?" dla klas II (pedagog szkolny)
  • uczestnictwo uczniów klas II-ich i III-ich w przedstawieniach teatralnych dotyczących profilaktyki uzależnień
  • realizacja celów przez wychowawców klas na godzinach wychowawczych
  • realizacja programu wychowawczego "Życie i Miłośćˇ " W.E.Papis na wszystkich poziomach nauki (pedagog szkolny)
  • realizacja programu edukacji psychologicznej na lekcjach wychowawczych ( DKW-4014-89/00) na wszystkich poziomach nauki (wychowawcy klas)
  • organizowanie spotkań szkoleniowych dla nauczycieli, umożliwianie udziału w kursach na temat przeciwdziałania uzależnieniom


    Ad.2. Zapobieganie przemocy w szkole:

    Cele:

  • dostarczanie wiedzy nt. przyczyn powstawania tendencji do przemocy
  • informowanie o rodzajach przemocy
  • ustalenie jasnych norm nieużywania przemocy i sposobów ich egzekwowania
  • rozumienie przez nauczycieli i rodziców sygnałów, po których można rozpoznaćˇ ofiarę przemocy i opresora
  • informowanie na temat wpływu środków masowego przekazu na rozwój tendencji agresywnych młodzieży
  • stworzenie warunków utrudniających występowanie przemocy
  • umiejętność komunikowania się między nauczycielami i rodzicami dotyczącego agresji
  • zwiększenie nadzoru nauczycieli na przerwach
  • zrozumienie agresywnych zachowań nastolatków
  • umiejętność rozpoznawania ofiary przemocy i sprawcy przemocy przez uczniów, nauczycieli, rodziców
  • minimalizowanie przemocy w szkole
  • zapobieganie powstawania problemów związanych z przemocą
  • orientacja o stanie przemocy na terenie szkoły poprzez przeprowadzenie kwestionariusza / ankiety
  • stworzenie norm dotyczących nieużywania przemocy
  • umiejętność reagowania na przemoc
  • zapewnienie ofierze przemocy ochrony przed sprawcę
  • dostarczanie wskazówek dla rodziców i nauczycieli, jak rozmawiać ze sprawcami i ofiarami oraz jak zachęcać ich do współdziałania w redukowaniu problemu przemocy
  • włączenie specjalistycznych instytucji (policja, psycholog, psychiatra itp.) w przypadku wystąpienia przemocy i agresji
  • przeprowadzenie zajęć prewencyjnych z udziałem przedstawicieli sądu, policji itp.
  • współpraca rodziców w przeciwdziałaniu przemocy
  • udzielanie specjalistycznej pomocy ofiarom i sprawcom przemocy
  • podniesienie kompetencji wychowawczych nauczycieli, wychowawców


    Sposoby realizacji:

  • zapoznanie nauczycieli jak rozpoznać ofiary i opresorów, i jak rozmawiać z nimi poprzez rozdanie im m.in. ulotek
  • zapoznanie rodziców jak rozpoznać ofiary i opresorów przez nauczycieli na zebraniach klasowych (raz w roku szkolnym przez 3 lata nauki), poinformowanie rodziców o przyczynach powstawania tendencji do przemocy przez nauczycieli na zebraniu klasowym ( raz w roku szkolnym przez 3 lata nauki)
  • przeprowadzenie kwestionariusza / ankiety służącego zdiagnozowaniu problemu przemocy w szkole (pedagog szkolny, wychowawcy)
  • reagowanie przez wszystkich nauczycieli na przemoc przez dostarczanie jasnego i wyraźnego komunikatu "Nie akceptujemy przemocy w naszej szkole"
  • współpraca z instytucjami specjalistycznymi
  • indywidualne rozmowy z ofiarami i sprawcami przeprowadzane (pedagog szkolny, wychowawcy)
  • chwalenie zmian w zachowaniu, docenianie itp.
  • indywidualne rozmowy z rodzicami ofiar i sprawców przeprowadzane przez pedagoga szkolnego
  • szkolenia dla nauczycieli, wychowawców mających na celu przygotowanie do pracy z problemem przemocy i agresji w szkole (przeprowadzenie rady szkoleniowej przez specjalistów)
  • szkolenia dla rodziców
  • współpraca z policją i sądem
  • prowadzenie stałej analizy stanu zagrożenia
  • prowadzenie zajęć integracyjnych przez pedagoga szkolnego na terenie szkoły z wykorzystaniem komputerów dla uczniów z rodzin patalogicznych, sprawiających problemy wychowawcze
  • realizacja programu wychowawczego "Życie i Miłość" W.E.Papis na wszystkich poziomach nauki (pedagog szkolny)
  • realizacja programów edukacji psychologicznej na lekcjach wychowawczych ( DKW-4014-89/00) na wszystkich poziomach nauki (wychowawcy klas)
  • reagowanie wszystkich pracowników szkoły na obecność w Szkole osób obcych, spoza naszej szkoły
  • współpraca szkoły z instytucjami w organizowaniu różnych form spędzania czasu przez dzieci, szczególnie z rodzin patalogicznych (ferie zimowe, wakacje)
  • umożliwianie nauczycielom udziału w kursach na temat przeciwdziałania agresji i przestępczości
  • kierowanie wniosków do Sądu Rodzinnego i Nieletnich w Wołominie w przypadku wyczerpania wszystkich w/w środków

    Ad.3 Rozwijanie najważniejszych umiejętności interpersonalnych u uczniów:


    Cele:

  • umiejętność komunikowania się z ludźmi
  • umiejętność podejmowania decyzji
  • chronienia siebie w sytuacji nacisku grupowego
  • poznawanie sposobów radzenia sobie ze stresem
  • budowanie właściwego wizerunku własnej osoby
  • rozwijanie empatii
  • podejmowanie racjonalnych wyborów w sprawie używania środków odurzających (w tym mówienia "nie")
  • wzmacnianie pozytywnego obrazu własnej osoby
  • umiejętność odreagowywanie napięć emocjonalnych
  • budowanie udanych relacji z ludźmi
  • konstruktywne rozwiązywania konfliktów
  • kształtowanie wzorców zdrowego życia i spędzania wolnego czasu
  • ćwiczenie umiejętności stawiania się w sytuacji innych osób
  • rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację innych osób
  • rozwijanie umiejętności wczuwania się w przeżycia innej osoby
  • rozwijanie empatii
  • poznanie się wzajemne
  • budowanie zaufania
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości
  • nauka i ćwiczenie zachowań asertywnych
  • przełamywanie barier emocjonalnych
  • umiejętność wyrażania swoich uczuć
  • utrwalanie zachowań asertywnych
  • kształcenie umiejętności asertywnego odmawiania

  • Sposoby realizacji:

  • prowadzenie programu profilaktycznego umiejetności interpersonalnych dla młodzieży "Jak żyć z ludźmi" (pedagog szkolny)
  • komunikowanie się - klasy I, po 2 godziny lekcyjne w ciągu roku szkolnego
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna
  • Bariery komunikacyjne
  • empatia - klasy II, 1 godzina lekcyjna w ciągu roku szkolnego
  • asertywność - klasy III, po 2 godziny lekcyjne w ciągu roku szkolnego
  • Co to znaczy być asertywnym?
  • Rozpoznajemy zachowania asertywne.
  • realizacja programów edukacji psychologicznej na lekcjach wychowawczych ( DKW-4014-89/00) na wszystkich poziomach nauki (wychowawcy klas)
  • prowadzenie godzin wychowawczych z wykorzystaniem scenariuszy zajęć profilaktycznych "Jak żyć z ludźmi" (wychowawcy klas)

    Ad. 4 Zapobieganie licznym nieobecnościom i problemom wychowawczym niektórych uczniów


    Cele:

  • dostarczanie uczniom informacji dotyczących konsekwencji za posiadanie określonej liczby godzin nieobecnych i nieusprawiedliwionych
  • analiza frekwencji przez wychowawców
  • nawiązanie kontaktu z rodzicami
  • poprawa frekwencji uczniów
  • zwiększenie kontroli uczniów w klasach
  • wzbudzenie motywacji u uczniów wagarujących

    Sposoby realizacji:

  • udzielanie uczniom pisemnych nagan i upomnień przez Dyrektora na wniosek wychowawcy lub pedagoga za posiadanie określonej liczby godzin nieobecnych i nieusprawiedliwionych
  • udzielanie rodzicom pisemnych nagan i upomnień przez Dyrektora na wniosek wychowawcy lub pedagoga za posiadanie określonej liczby godzin nieobecnych i nieusprawiedliwionych przez swoje dzieci
  • informowanie rodziców o nieobecnościach uczniów (osobiste lub telefoniczne)
  • miesięczna analiza frekwencji klas (wychowawcy, pedagog szkolny)
  • przeprowadzanie rozmów z rodzicami w sprawie czynników zakłócających uczęszczanie do szkoły (wychowawcy, pedagog szkolny)
  • przeprowadzanie rozmów z uczniami na temat przyczyn opuszczania przez nich zajęćˇ i motywowanie ich do poprawy sytuacji (wychowawcy, pedagog)
  • współpraca wszystkich pracowników szkoły dotycząca wymiany informacji na temat uczniów
  • kierowanie wniosków do Sądu Rodzinnego i Nieletnich w Wołominie w przypadku wyczerpania wszystkich w/w środków

    Ad. 5 Współpraca z rodzicami

    Cele:

  • dostarczanie rodzicom wiedzy o niedostosowaniu społecznym, uzależnieniach, przemocy i agresji w szkole według wskazań przedstawionych w/w założeniach
  • dostarczanie rodzicom informacji dotyczących udzielania upomnień i nagan za zachowania nie akceptowane przez szkołę
  • nawiązanie kontaktu z rodzicami
  • angażowanie rodziców do zainteresowania się życiem szkoły i uczniów

    Sposoby realizacji:

  • prowadzenie różnych form szkoleń dla rodziców (np. "Noe")
  • organizowanie spotkań z przedstawicielami odpowiednich instytucji (Policja, Sąd, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna)
  • zapoznawanie rodziców z różnymi problemami i informacjami na zebraniach
  • przeprowadzanie rozmów z rodzicami (wychowawcy, pedagog szkolny)
  • telefoniczne informowanie rodziców o zaistniałych zdarzeniach i problemach
  • zachęcanie rodziców uczniów do współorganizowania różnego rodzaju rozrywek dla dzieci i szukania wspólnego rozwiązywania problemów na terenie szkoły.

    Ad.6 Radzenie sobie ze stresem

    Cele:

  • dostarczanie wiedzy na temat stresu i stresorów
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania u siebie objawów stresu (w sferze psychicznej, fizycznej i emocjonalnej)
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem
  • zapoznanie z technikami relaksu
  • ćwiczenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych
  • doskonalenie umiejętności racjonalnego wykorzystania czasu
  • uświadomienie wartości zdrowego stylu życia oraz potrzeby troszczenia się o siebie
  • rozumienie przez nauczycieli i rodziców sygnałów świadczących o przeżywanym przez nastolatki stresie
  • rozumienie zmian rozwojowych nastolatków związanych z ich dojrzewaniem fizycznym i emocjonalnym
  • doskonalenie umiejętności komunikowania się nauczycieli z rodzicami w kwestii dotyczącej stresu
  • rozumienie agresywnych zachowań nastolatków jako jednego ze sposobów ich walki ze stresem
  • włączenie specjalistycznych instytucji (psycholog, psychiatra itp.) w przypadku poważnych problemów uczniów w radzeniu sobie ze stresem
  • współpraca z rodzicami w rozpoznawaniu i minimalizowaniu stresorów
  • udzielania pomocy ofiarom i sprawcom stresu
  • wzmacnianie pozytywnego obrazu własnej osoby
  • przełamywanie barier emocjonalnych
  • doskonalenie umiejętności wyrażania swoich uczuć
  • podniesienie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców
  • uświadomienie, że zbyt wysoki poziom stresu obniża poziom koncentracji i utrudnia
  • uświadomienie, że długotrwałe pozostawanie w stanie stresu negatywnie wpływa na relacje z ludźmi
  • uświadomienie pozytywnej wartości stresu jako czynnika mobilizującego do działania
  • uwrażliwienie uczniów i rodziców na samodzielność wykonywania zadań (eliminacja "ściągania").

    Sposoby realizacji:

  • prowadzenie rozmów z uczniami i rodzicami na temat stresu (wychowawca, pedagog szkolny)
  • realizacja programów edukacji psychologicznej na lekcjach wychowawczych ( DKW-4014-89/00) na wszystkich poziomach nauki (wychowawcy klas)
  • przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego pod kątem racjonalnego wykorzystania czasu i opanowania stresu egzaminacyjnego (wychowawcy, pedagog, psycholog, terapeuta)
  • zapoznanie z technikami efektywnego uczenia się (wychowawcy, nauczyciele)
  • przeprowadzenie treningu antystresowego (ćwiczenia relaksacyjne) (wychowawcy, terapeuta)
  • badania ankietowe dla stwierdzania głównych przyczyn stresu i preferowanych sposobów radzenia sobie z nimi (wychowawcy)
  • szkolenie rad pedagogicznych, przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego z uwzględnieniem treningu antystresowego (specjalista, instruktor)
  • prowadzenie godzin wychowawczych z wykorzystaniem scenariuszy zajęć profilaktycznych "Jak żyć z ludźmi" (wychowawcy klas)
  • realizacja programów wychowawczo-profilaktycznego "Spójrz inaczej" - rozpoznawanie, wyrażanie, akceptowanie uczuć, kształtowanie poczucia własnej wartości, rozwiązywanie problemów (wychowawcy, pedagog)
  • współpraca z instytucjami specjalistycznymi (poradnia psychologiczno-pedagogiczna)
  • indywidualne rozmowy z osobami nie radzącymi sobie ze stresem (pedagog, wychowawca)
  • indywidualne rozmowy z rodzicami dzieci, które nie radzą sobie ze stresem (pedagog, wychowawca)
  • podwyższanie motywacji do pokonywania stresu poprzez wskazywanie pozytywnych skutków wynikających z przezwyciężenia go (pedagog, wychowawca)
  • prowadzenie na lekcjach wychowawczych treningu antystresowego -ćwiczeń relaksacyjnych (wychowawca, pedagog, terapeuta)
  • motywowanie uczniów i nauczycieli do wykorzystywania ćwiczeń relaksacyjnych w sytuacjach szkolnych np. sprawdziany, odpowiedzi ustne itp. (nauczyciele, dyrekcja)
  • działania pedagogiczne uczniów i rodziców w zakresie odpowiedzialności, uczciwości i samodzielności (wychowawcy)
  • uświadomienie rodzicom, że zbyt wysokie aspiracje rodziców mogą być przyczyną niesamodzielnej pracy uczniów (wychowawcy)."


 

Archiwum 2010/2011.

Archiwum 2009/2010.

Archiwum 2008/2009.

Archiwum 2007/2008.

Archiwum 2006/2007.

 
 




"KATYŃ - ocalić od zapomnienia"
Ogólnopolska akcja posadzenia 21473 dębów na 70-lecie Zbrodni Katyńskiej.
Katyń-ocalić od zapomnienia...

Nakarm głodne dziecko - wejdź na stronę www.Pajacyk.pl

Bezpieczny Internet


 


 .: DODATKI

>> LINKI

>> DOWNLOAD

>> PUBLIKACJE        NAUCZYCIELI

 
..:: Gimnazjum nr 1 w Radzyminie - D.P. 2003 - 2012 ::..